Bij Het Debuut ontdek je de meest opvallende afstudeervoorstellingen van 2023. Op één avond zie je drie verschillende voorstellingen van dé theatermakers van de toekomst. Makers waar je ongetwijfeld nog meer van gaat horen. In deze editie: Ik wil wit zijn van Femi van Elshuis, MODDERGAT van Jeroen van Arkel & Koen ter Braak en A Thousand Roses van Jonathan Eduardo Brito.
Tijdens afstudeerpresentaties en theaterfestivals worden de debutanten door Via Rudolphi Producties gescout door heel Nederland en België. Veel van de makers die eerder deelnamen aan Het Debuut zijn inmiddels uitgegroeid tot gevestigde namen, zoals: Rundfunk, George Tobal (George en Eran Producties) Performancecollectief URLAND, Caro Derkx, Tarik Moree, Tim Olivier Somer en La Isla Bonita.
let op! deze voorstelling bevat stroboscopische effecten
EXTRA: Wil jij meer weten over hoe de voorstellingen van Het Debuut zijn ontstaan, hoe het is om te toeren met je eerste eigen werk en in gesprek gaan met de makers? Dat kan, want na afloop van Het Debuut op dinsdag 10 oktober vindt er een nagesprek plaats met de makers. Blijf dus vooral even hangen!
Waar kom ik vandaan?
Doet dat ertoe?
Voel ik mij thuis in Nederland?
Hoor ik mij thuis te voelen in Nederland?
Dromen witte mensen ook van zwart zijn?
Moeten dromen realistisch zijn?
Waarom heb ik het alleen maar over zwart en wit?
Geef ik te veel betekenis aan kleur?
Is dat mijn schuld?
Is je af en toe ergens niet thuis voelen genoeg om je ergens niet welkom te voelen?
Een ontwapenende voorstelling waarin Femi met storytelling, spoken word en een hele hoop vragen onderzoekt wat haar zwart zijn betekent. Zowel voor haarzelf als voor een buitenwereld die steeds duwt en trekt aan een zelfbeeld dat tot rust wil komen.
Concept, tekst & spel - Femi van Elshuis Eindregie - Sabrina van Halderen Dramaturgie - Maarten Bos Met dank aan - Thomas Spijkerman, Okke Dillo
Femi van Elshuis (2001) studeerde aan de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie. Vanwege de door haar gevoelde noodzaak gaat haar werk vaak over thema's als identiteit, gemeenschap en uitsluiting, die zij op een eerlijke en vaak poëtische manier aan de kijker voorspiegelt.
"Nergens wordt Ik wil wit zijn – een wat platte titel eigenlijk voor dit genuanceerde werk – zwaar, daarvoor is van Elshuis’ speelstijl te aanstekelijk en te snel. In een enerverende mix van stand-up, spoken word en storytelling krijgen we een inkijkje in haar persoonlijke geschiedenis." - Moos van den Broek - Theaterkrant (Keuze van de criticus)
Jeroen van Arkel & Koen ter Braak - MODDERGAT
In Moddergat, het meest Noordelijke dorp van het land, zien we twee vrienden. Twee mensen die ook twee andere mensen hadden kunnen zijn. In een landschap dat ook een ander landschap had kunnen zijn.
Laat je meevoeren in het multiversum van Koen en Jeroen. Geen voorstelling is hetzelfde, ze spelen compromisloos dat wat het moment hen ingeeft. Een ode aan de opties. Een voorstelling over alles wat had kunnen zijn en tegelijkertijd over niets.
Weet dat je erbij had kunnen zijn. Of misschien ooit al eens bent geweest. In een ander universum.
Concept, tekst & spel - Jeroen van Arkel en Koen ter Braak Eindregie - Joep Hendrikx Vormgeving - Bonnie Brandt
Koen ter Braak (1998) en Jeroen van Arkel (2001) studeerden aan de Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten, de acteursopleiding. Zij verwerken hun filosofische gesprekken in beeldende, fysieke en humoristische voorstellingen.
"Geleidelijk ontpopt zich het verhaal van een trouwe vriendschap, die zijn ups en downs kent. Of is het dan toch een liefdesrelatie? Moddergat laat alles in het midden, of liever gezegd; in Moddergat is alles mogelijk – dit is theater. Al zijn we op het noordelijke platteland, niets is minder saai." Moos van den Broek - Theaterkrant (Keuze van de criticus)
Jonathan Eduardo Brito - A Thousand Roses
“Wat is het dat mij tegenhoudt om echt van mijzelf te houden? Wat is liefde? En hoe kan ik terug naar het begin, naar mij, die kleine ik die ik ooit was?”
Gevangen in een arena van verlangens neemt Jonathan je mee in zijn persoonlijke zoektocht. Van zelfdestructie naar zelfliefde. A Thousand Roses is een poëtische, muzikale lofzang aan het innerlijke kind, die ondanks jou nooit zal loslaten.
Concept, tekst & spel - Jonathan Eduardo Brito Eindregie - Priscilla Vaudelle Begeleider - Thomas Spijkerman Muziek - Jilviën Oosterwolde, Martin Verheesen Kostuum - Jille van de Pas
Jonathan Eduardo Brito (1998) studeerde aan de Amsterdamse Toneel en Kleinkunstacademie, de acteursopleiding. In zijn werk reflecteert hij op thema’s als liefde, identiteit, het vinden van je ‘thuis’ en de viering van het ‘zijn’. Thema’s die hij in een muzikale, poëtische vorm giet.
“Wat een avond! Jonathan Eduardo Brito sluit de triple-bill af met de wonderschone solo A Thousend Roses. […] Wow, wat een doordringende solo (met eindregie van Priscilla Vaudelle). En wat een gewaagde vorm ook: de dialoog tussen zang, spel en beeld is volkomen evenredig.” Moos van den Broek - Theaterkrant (Keuze van de criticus)
"De worsteling met identiteit en zelfliefde heeft de overhand in zeer sterk eigen werk, maar de triple-bill laat ook zien wat theater maken inhoudt; alles bij elkaar een overweldigende avond."
"Een bijzonder, jaarlijks initiatief, dat niet genoeg geprezen kan worden en eigenlijk meer navolging verdient."
"Het concept staat garant voor ongepolijste theaterpareltjes van prille makers die je vaak later in het reguliere circuit weer tegenkomt."
concept - Marie-Anne Rudolphi, Maarten van der Cammen artistiek coach - Peer van den Bergproductie - Sam Schwab | ProductieCollectief tourmanagement - Tessa Scholten, Lucy Walvisch (stage) techniek - Floris Vermist, Jeroen Duijvendak zakelijk leiding - Jara Enkelaar, Marloes Marinussen, Thomas Royé marketing - Lisette Brouwer fondsenwerving - Anne Oort organisatie - Via Rudolphi fotografie & video - Melvin Simons grafische vormgeving - Perla van Kessel, Roel van de Ven met dank aan - Maarten van der Cammen, Bodil de la Parra (theatermaker), Floor Nicolas (De Kleine Komedie) Frank Noorland (Likeminds), Nicole van Vessum (Theaterfestival De Parade), Peer van den Berg (theatermaker) en Sanne Boersma (Likeminds)