Luca Bryssinck/ 't Barre Land
Dat Het Was
Hoe kan ik je uitleggen wat er is gebeurd, wat er zich in dit huis en in al die huizen heeft voltrokken? Haarfijn zal het niet zijn, maar ik doe mijn best. Was ik het die het deed?
In Dat het was, een nieuwe toneeltekst van Olivier Herter, wordt het publiek getuige van een versnipperd landschap van herinneringen. Een ik-figuur, grijpt de vertelling aan om haar verscheurde binnenwereld en verdrongen verleden te begrijpen, te ordenen en te structureren. Hoe maak je wat in stukken op de grond ligt weer heel?
Vloeiend, stemmig en ogenschijnlijk zonder plot wordt geprobeerd woorden te vinden, waar geen woorden voor te vinden zijn. Langzaam maar zeker onthullen de woorden sporen van seksueel geweld. Via abstracte taal wordt de complexiteit van een leven post-trauma onderzocht.
Het live geluidsontwerp voegt een extra laag toe aan de reconstructie van deze herinnering.
Credits
tekst Olivier Herter spel Luca Bryssinck muziek Boris de Klerk
‘t Barre Land is een gezelschap van toneelspelers. Uit liefde voor het repertoire onderzoekt ‘t Barre Land hoe het vrolijk verwarrende en vernieuwende potentieel van het repertoire in deze tijd ten tonele kan worden gebracht. Tot dat repertoire behoort alles wat opgeschreven is, kladboekjes, clownsacts, klassieke romans of onbekende toneelteksten – een onuitputtelijke inspiratiebron uit verschillende periodes en plekken. Vanaf de oprichting in 1991 opereert ‘t Barre Land autonoom en zonder hiërarchie, vanuit het naïeve plezier in het samen maken van voorstellingen, wat inmiddels tot een politiek statement is verworden. ‘t Barre Land speelt op locatie, op festivals en in schouwburgen, maar nog het liefst op de vlakke vloer waar de relatie met het publiek het intiemst is. En bij voorkeur met zoveel mogelijk spelers op de vloer.
Over Luca Bryssinck, Boris de Klerk & Olivier Herter
Luca Bryssinck (1997) is in 2019 afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht als acteur. Naast het spelen en maken vertaalt ze stukken en boeken, met een focus op onontgonnen werk. Ook heeft ze een beeldende praktijk van textiel-sculpturen, vaak uitvergrotingen van op straat gevonden bonnetjes, briefjes en foto’s.
Performance-en geluidskunstenaar Boris de Klerk (Amsterdam, 1998) verdeelt zijn tijd voornamelijk tussen het maken van eigen muziek en performances en het werken als sound designer voor de performances en voorstellingen van anderen.
Schrijver, speler en maker Olivier Herter (1995) studeerde af als acteur aan de Toneelacademie Maastricht. Zijn praktijk werkt aan het opbouwen van een non-narratief tekstrepertoire. Oliviers werk is vertoond op de Biënnale van Venetië, South by South West, De School in Amsterdam, poëziecentrum Perdu en de Nationale Opera. Zijn werk in de VR-ervaring Songs for a Passerby werd bekroond met de Venice Immersive Grand Prize.