Koning Lear is in de winter van zijn leven en besluit zijn rijk op te splitsen en onder zijn dochters te verdelen. De grootte van het erfdeel hangt af van de liefde die de dochters aan hun vader betuigen. De twee oudste dochters, Goneril en Regan vleien Lear en putten zich uit in liefdesverklaringen. De jongste, Cordelia, zijn oogappel, weigert mee te doen aan deze poppenkast en vindt dat haar liefde voor zich spreekt. Daarop ontsteekt Lear in woede onterft haar en verbant haar naar Frankrijk.
In een tijd waarin oude machthebbers, CEO's, presidenten en dictators hun greep op de wereld willen behouden en verstevigen, werpt Dood Paard met een anti-patriarchale blik een nieuw licht op King Lear. Hoe laat de oudere generatie de maatschappij achter voor haar kinderen? Waarom is het zo moeilijk om de controle los te laten over een wereld waarin zij niet meer hoeven te leven? Wat is waar, wat is fake? Wat is waanzin, wat is wijsheid? Wie is er werkelijk te vertrouwen?
King Lear is een van de meest complexe stukken van Shakespeare met veel personages en plotlijnen. Dood Paard vertaalt het origineel zelf en maakt een razend actuele en haarscherpe bewerking.
Credits
met Kuno Bakker, Manja Topper, Tomer Pawlicki, Yousra Boukantar, Abdelkarim El Baz, Michael Yallop en Ramses van de Hurk
Toneelgezelschap Dood paard werkt als een collectief. Het artistieke team bestaat uit de toneelspelers Manja Topper, Kuno Bakker en Tomer Pawlicki en technisch producent Michael Yallop. Dood Paard maakt voorstellingen op basis van uiteenlopende inspiratiebronnen: klassieke teksten, moderne klassiekers, nieuwe teksten, actuele thema’s. Het werk is eigenzinnig en open, rauw en filosofisch, humoristisch en pijnlijk, controversieel en bejubeld, uitzinnig en ingetogen.
Al sinds hun oprichten speelt Dood Paard hun voorstellingen in Theater Kikker, met als een van de hoogtepunten Volpone (2016) dat deel uitmaakte van de selectie voor Kikker Kiest. Ook zag je de afgelopen jaren o.m. Verse Tijd (2019), Wie is er bang voor Virginia Woolf (2019), Kwartet (2019), The Tragedy of Slaughtervaart (2019) en De Meiden (2020).