Huba de Graaff / HIIIT

Geweld & Vibrato

Muziektheater
doorwerkend verleden persoonlijk wij en de wereld
Bowie Verschuuren
Geweld & Vibrato
Huba de Graaff / HIIIT

Geweld & Vibrato

Muziektheater
doorwerkend verleden persoonlijk wij en de wereld
Bowie Verschuuren
Geweld & Vibrato
Huba de Graaff / HIIIT

Geweld & Vibrato

Muziektheater
doorwerkend verleden persoonlijk wij en de wereld
Bowie Verschuuren
Geweld & Vibrato
Huba de Graaff / HIIIT

Geweld & Vibrato

Muziektheater
doorwerkend verleden persoonlijk wij en de wereld
Bowie Verschuuren
Geweld & Vibrato

Geweld & Vibrato is een onconventionele opera-performance over kolonialisme, over het extreme geweld door Nederlandse militairen tijdens de ‘politionele acties’ in Indonesië, over het gewelddadig opdringen van eigen (westerse) cultuur en over: horen maar niet luisteren, vooral wanneer je te hard zingt.

Componist Huba de Graaff vond in de nalatenschap van haar ouders brieven en foto’s van haar blanke oom van moederskant die vocht in Indonesië voor het Nederlandse leger. In scherp contrast staan alle documenten die ze aantrof bij haar Indo-opa van vaderskant. Hij bleek bevriend te zijn geweest met leden van het Indonesisch antikoloniale verzet. De Graaff is het levende product van twee families, die de twee kanten van deze koloniale oorlog belichamen.

De Graaff maakt naar aanleiding van deze vondsten een voorstelling zoals alleen zij dat kan: een onorthodoxe opera waarin ze het genre binnenstebuiten keert. Met originele radiotoespraken als leidraad voor de historische vertelling. Het fenomeen ‘vibrato’ wordt metafoor voor het geweld van de westerse expansiedrift: een overdonderend en geforceerd opera-vibrato.

Geweld & Vibrato is een opera-performance voor voor 1 zingende acteur, 1 sopraan, 3 strijkers, 3 slagwerkers, live elektronica en radio- en insectengeluiden.

"De violiste (Kitty Lai) kleurt halverwege zijn (Xander van Vledder) grauwende zang in met hoge, klaaglijk aangehouden tonen, als was zij een beschermengel die hem bijstaat in zijn nood. "

Thea Derks Theaterkrant

"Vraag me niet waarom, maar ik heb al jaren een enorm zwak voor componiste Huba de Graaff. Is ‘t haar onconventionele aanpak, is het het feit dat een cello steevast een centrale rol speelt of is het de thematiek van haar voorstellingen? "

Willem Bruring

Credits

Zingende acteur - Xander van Vledder sopraan, viool - Kitty Lai cello - Amber Docters van Leeuwen contrabas - Vasilis Stefanopoulos HIIIT (Slagwerk Den Haag) - Pepe Garcia, Mei-Li Yee, Joao Brito muziek - Huba de Graaff regie - Marien Jongewaard dramaturgie - Melissa Knollenburg adviezen - Erik-Ward Geerlings scenografie - Bogi Bakker kostuums - Leila El Alaoui, Dewi Barend klankregie - Nina Kraszewska beeld - Emmy Visser foto-beeld - Bowie Verschuuren publiciteit - Lonneke van Eden zakelijke leiding - Jasper Hupkens productie - Keshia Emke Productie - HubadeGraaff, HIIIT 

do 03 oktober
20:30u
Kleine Zaal
Van € 9,00 tot € 18,00
Tickets
do 03 oktober
20:30u
Muziektheater
Van € 9,00 tot € 18,00
vr 04 oktober
20:30u
Kleine Zaal
Van € 9,00 tot € 18,00
Tickets
vr 04 oktober
20:30u
Muziektheater
Van € 9,00 tot € 18,00

Over Huba de Graaff

Componist Huba de Graaff en schrijver Erik-Ward Geerlings vormen de spil van de voorstellingen die gepresenteerd worden onder de naam Huba de Graaff. Het muziektheater is principieel experimenteel: er is altijd een onderzoekend aspect aan. Het uitgangspunt van ieder project is om de verhouding tussen woord, beeld en geluid opnieuw te bepalen. In 2013 was de ‘zingende apen’-voorstelling Apera in Theater Kikker te zien. In 2015 de Pornopera, gebaseerd op de klanken van het orgasme. In 2017 presenteerde Theater Kikker i.s.m. Gaudeamus de sportschoolopera Liebesleid op locatie in een echte sportschool. Ook zag je de fake-opera Pulchalchiajev en De Lamp over de val van Srebrenica.

Meer over Huba de Graaff

Ook interessant voor jou

Terug knop Vooruit knop