Anna Franziska Jäger & Nathan Ooms

SPRING: Ambient Theatre Fury: The Death Of Dialogue and How To Avoid It

Theater, Language no problem
Ambient Theatre Fury: The Death Of Dialogue and How To Avoid It

Netflix series, social media feeds, of populaire liedjes: elke dag komen we zogenaamde ‘ambient experiences’ zoals deze tegen. Digitale media geven gebruikers lichtzinnig genot, maar kunnen ook tot afwezigheid leiden. Deze media gebruiken is een pseudo-activiteit die ons tijdsbesef verdooft en een zekere onbewogenheid van de gebruiker vraagt.

Ambient Theatre Fury: The Death Of Dialogue and How To Avoid It verkent deze meeslepende ervaringen en hoe dit gebruikers beïnvloedt. De makers doen dit door te zoeken naar een dialoog tussen twee flamboyante, maar ook angstige figuren. De voorstelling is geschreven met directe citaten van social media en virtuele chat rooms. Vaak grappig in anekdote laat de voorstelling van de twee jonge Vlaamse artiesten eigenlijk een verdrietig beeld van onze moderne digitale samenleving zien. Het getalenteerde duo maakt een ironisch portret van hun eigen generatie, met een bittere reflectie: een wereld waarin we liever naast elkaar praten, dan werkelijk met elkaar communiceren.

Ambient Theatre Fury is een voorstelling van Anna Franziska Jäger en Nathan Ooms (BE). De twee hebben eerder samengewerkt. Deze voorstelling is een vervolg op hun eerdere productie Bartlebabe, dat dezelfde thema’s onderzocht in een monoloog. Bartlebabe ontving de Mathilde-Horlait Dapsens prijs. Samen hebben ze ook As a matter of fiction (2018) en Some Things Last A Long Time (2019) gecreëerd.

Van en door - Anna Franziska Jäger & Nathan Ooms Kostuums/scenografie/inside eye - Carly Rae Heathcote Dramaturgie - Bojana Cvejić Textbegeleiding - Bryana Fritz Techniek - Koen Goossens & Rune Floryn Productie - CAMPO coproduction TAZ & Sabam For Culture – Jong Werk beurs TAZ, Kunstenwerkplaats Brussel Ondersteund door - VGC & De Grote Post Oostende

"Ambient Theatre Fury is op en top analoog, met enkel tekst, lichamen en minimale decorstukken. […] Het doet je schateren, maar verontrustend is het wel."

DeMorgen

"In hun glasheldere vorm vinden Jäger en Ooms een expressie van de meest hedendaagse (non-) emoties, maar in de kern wordt er toch ook iets tijdloos aangeboord. Die balans is prachtig."

Etcetera