Moving Futures Festival
Moving Futures 2022
Laat je verrassen door de betrokken, brutale en barrière-doorbrekende dansmakers en performers van nu.
Moving Futures is hét festival waar je dans van de nieuwste generatie makers in al zijn verschijningsvormen beleeft. Het festival toont vernieuwende dans in een royaal uiteenlopend programma met voorstellingen, installaties, workshops en (after)talks.
Op één avond zie je twee voorstellingen. Wil je meer? Koop dan een ticket voor een extra voorstelling voorafgaand aan het hoofdprogramma, om 19:00 uur.
Op dinsdag 19 april zie je:
Hissy Fit van Christian Guerematchi
FASE van Marta & Kim (ter vervanging van Our arms grew together)
Extra: Re-surface van Keren Rosenberg
Op woensdag 20 april zie je:
The Woman Destroyed van Courtney May Robertson
My Religion does not define me van Afra Ernst
Extra: Amour Amour Amour (preview) van Alioune Diagne
Gedragen door de rauwe energie van drillmuziek ervaren drie zwarte lichamen hun 'hissy-fit'; de gemoedstoestand die een emotionele uitbarsting tot gevolg heeft. Ze verschuilen zich achter maskers en een roes die hen een beangstigende macht geeft. Ze zitten gevangen in hun eigen lichaam, en zoeken gefrustreerd een weg naar buiten. Met als gevolg een explosieve vertoning van “mannelijkheid” en een ontploffing van emoties.
In Hissy-Fit put Christian uit de dansstijlen breakdance en krump, de populaire muziekstroming drillrap en het afrofuturisme. Met live gestuurde videoprojecties brengen de performers hun turbulente binnenwereld dichtbij het publiek.
FASE van Marta & Kim
In FASE bewegen drie mensen als één, constant veranderend organisme. Sterk met elkaar in verbinding, maar tegelijkertijd kwetsbaar. Een systeem dat oneindig voort beweegt, het komt op en zakt weer in. Via dans en circus bouwen, draaien en wervelen de performers om elkaar heen. Wat betekent het om ergens onderdeel van te zijn? Hoe leven wij samen? Even zijn we allemaal onderdeel van de voorstelling FASE. Een herinnering die we enkel faciliteren en vasthouden zolang die ertoe doet.
The Woman Destroyed van Courtney May Robertson
Choreografe Courtney May Robertson verkent de complexiteit van onderwerping en verzet. Het publiek wordt uitgenodigd om de ontwikkeling van de voorstelling gelijktijdig met Courtney te ervaren terwijl zij live reageert op de eisen van een onverschillige entiteit. In dit klimaat van onzekerheid en totale waakzaamheid komen vragen over lichamelijke autonomie en controlesystemen aan de oppervlakte.
My Religion does not define me van Afra Ernst
“Lange tijd heb ik mijn geloof als ‘last’ ervaren naar de buitenwereld toe.” Afra Ernst heeft tot kort geleden veel mensen niet verteld dat ze islamitisch is, omdat ze bang was dat ze haar daardoor zouden veroordelen. My religion doesn’t define me is een onderzoek waarmee ze bruggen wil bouwen tussen verschillende geloven en niet-gelovigen. Een ontmoeting om begrip en wederzijds respect op te roepen.
Extra: Re-surface Keren Rosenberg
Een fysieke en metafysische energetische uitwisseling tussen het emotioneel bewegende lichaam van Keren, de toeschouwers en het sjamanistische sculpturale werk van beeldend kunstenaar en therapeut Marian de Neef. In een intieme ruimte, dicht tegen de huid van de toeschouwers wrijvend, fungeert Keren als het medium dat de energie van de aanwezigen, de sculpturen en de vibratie van de omgeving kanaliseert. Het verlicht voorbij het fysieke lichaam, in golven die ruimtes, tijd en dimensies van perceptie overspoelen.
Extra: Amour Amour Amour (preview) van Alioune Diagne
In de persoonlijke en intieme danssolo Amour Amour Amour maakt de Senegalese dansmaker de verschillende facetten van de liefde invoelbaar. Liefde is een kracht die mensen verbindt en landen en culturen overstijgt. Met het vertellen van persoonlijke verhalen over zijn roots laat Alioune het verleden leven in de toekomst. Laat je onderdompelen in de liefde en reis met hem mee.