Op dinsdag 22 april en woensdag 23 april staat BRAM op ons podium. Wat kunnen we verwachten?
Verheug je op een Brabants familieverhaal met mythische proporties. Een audio epos uit Eindhoven. En cassettebandjes. Veel cassettebandjes.
Hoe komen de thema’s feminisme, ouderschap en kunstenaarschap tot uiting in de voorstelling? Waarom heb je hiervoor gekozen?
Toen ik me volledig in het levensverhaal van Brammetje Cox had ondergedompeld kwamen deze onderwerpen heel sterk naar voren. Want Bram had meerdere kinderen, maar leefde voor de kunst. Ze woonde in een rijtjeshuis in een keurige nieuwbouwwijk, maar had absoluut geen burgerlijk leven. Ze was gescheiden, hield thuis kunstbijeenkomsten tot diep in de nacht, ging naar het café, gaf les, werkte eindeloos aan haar nieuwste creaties, ook als er allang eten op tafel moest staan. Bram voldeed niet aan de norm en deed de dingen op haar manier. Dat riep natuurlijk een hele hoop meningen en vragen op. Was Brammetje Cox een vooruitstrevende feminist? Een compromisloze kunstenaar? Een harteloze moeder? In de voorstelling proberen de spelers te achterhalen wat waar is en wat niet, maar worden ook beïnvloed door hun eigen persoonlijke opvattingen.