Een immersief geluidssysteem met binaurale audio?
Ook wel driedimensionale audio, of; geluid dat net zo klinkt als in je eigen oren dat overal om je heen vandaan komt. Deze audio wordt opgenomen met een binaurale microfoon met siliconen nep oren. Door diens vorm (oren dus) neemt het met dezelfde filtering als onze eigen oren geluid waar. Dat wordt dan weer afgespeeld op koptelefoons. Je hoofd neemt dat vervolgens waar alsof het daadwerkelijk om je heen beweegt en gebeurt.
Een immersief geluidssysteem met binaurale audio?
In The Last Chapters van Urland speelt de immersieve surround-soundscape een grote rol. We leggen je uit wat dat is.
Na het (internationale) succes van Bedtime Stories presenteert URLAND nu de nieuwste solo van oerverteller Thomas Dudkiewicz: The Last Chapters. Net als in Bedtime Stories speelt de immersieve surround-soundscape een grote rol.
Uniek in diens vorm wordt het publiek, gewapend met koptelefoons, ondergedompeld in een fantasievol verhaal dat zich volledig afspeelt in geluid en hyperrealistisch voelt. Ditmaal maakt Dudkiewicz gebruik van een binauraal geluidssysteem. Een medium waarmee hij samen met sound designer Tomas Loos, die live het geluid aanstuurt, een nieuwe manier exploreert om ontelbare werelden op te roepen en het ultieme verhaal tot leven te brengen.
De gehele driedimensionale geluidswerelden in The Last Chapters worden live gecreëerd en aangestuurd door sound designer Tomas Loos. Dit doet hij met zijn zelf ontworpen binaurale conversie apps (gemaakt op Ableton in Max for Live), waarmee hij ieder geluid driedimensionaal kan maken, om je heen laat bewegen. Zoals ‘gewone’ geluiden in een katten café. Maar ook de stem van performer Thomas, die zo in zijn eentje op het podium niet alleen meerdere mensen én dieren is, maar ook op meerdere plekken tegelijkertijd kan zijn.
Samen met Hendrik Walter (scenograaf) heeft Tomas Loos een geavanceerd geluidssysteem ontwikkeld waarbij Ableton, Chataigne en de clicker in de hand van Thomas op het podium een ketting van signalen en geluiden met elkaar verbinden, aangestuurd en opgenomen op meerdere plekken in de ruimte tegelijkertijd - en vervolgens door Tomas Loos (live dus he) worden gevormd tot een coherente driedimensionale geluidswereld in de koptelefoon op jouw hoofd, waarbij ook nog de lichtshow door geluidssysteem Ableton wordt aangestuurd.. Snap je?