Hakim Bah

Afrovibes: Pourvu Que La Mastication Ne Soit Pas Longue

Specials & festivals, Language no problem, Theater
wij en de wereld
Pourvu Que La Mastication Ne Soit Pas Longue
Hakim Bah

Afrovibes: Pourvu Que La Mastication Ne Soit Pas Longue

Specials & festivals, Language no problem, Theater
wij en de wereld
Pourvu Que La Mastication Ne Soit Pas Longue
Hakim Bah

Afrovibes: Pourvu Que La Mastication Ne Soit Pas Longue

Specials & festivals, Language no problem, Theater
wij en de wereld
Pourvu Que La Mastication Ne Soit Pas Longue
Hakim Bah

Afrovibes: Pourvu Que La Mastication Ne Soit Pas Longue

Specials & festivals, Language no problem, Theater
wij en de wereld
Pourvu Que La Mastication Ne Soit Pas Longue

Deze voorstelling is Franstalig met Engelse boventitel. 

In 1999 werd de jonge immigrant Amadou Diallo uit Guinee in New York doodgeschoten door vier witte politieagenten; hij toonde hen niet snel genoeg zijn identiteitsbewijs toen ze hem daar om vroegen. De Guinees-Franse regisseur en acteur Hakim Bah liet zich door de tragische dood van Amadou inspireren en creëerde het meeslepende  Pourvu que la Mastication ne soit pas longue (Zolang het kauwen niet te lang duurt).

In het licht van de dood van George Floyd en de opkomst van Black Lives Matter kijkt Bah terug op deze “andere blunder” van de politie. Hij stelt een samenleving aan de kaak waarin zwarte mensen het risico lopen doelwit te worden van institutioneel racisme en geweld. Hij vertelt over Amadou, migrant uit Guinee, zijn baan, zijn droom te studeren, zijn behoefte te integreren. Hij beschrijft de stad New York, haar lawaai, haar energie en negatieve kracht.  En hij tekent die bewuste nacht met schietgrage agenten die 41 kogels afvuurden. Uitspraak door de rechter: niet schuldig.

Met Pourvu que la Mastication ne soit pas longue geeft Bah een stem aan de woede over de alledaagse werkelijkheid van racisme die door Black Lives Matter werd blootgelegd. Terwijl hij zijn poëtische teksten rapt, begeleidt acrobaat Juan Tula hem met zijn Cyr Wiel; een metafoor voor de zittende macht en het institutioneel geweld tegen zwarte mensen. De muziek van Arthur Gillette roept de sfeer op van New York uit de tijd van het zero-tolerance beleid van burgermeester Rudy Giuliani. 

Regie & acteur - Hakim Bah Danser, acrobaat - Juan Ignacio Tula muziek - Arthur B. Gillette technicus - Gabriele Smiriglia

Randprogramma

Na afloop van de voorstellingen is er een artist talk met de makers. Om 22:30 vindt er in de foyer een muziekperformance plaats en om 22:45 gaat de afterparty van start. 

Je kunt ook een combiticket bestellen voor de Afrovibes voorstellingen op zondag 15 oktober via deze link. 
Met dit combiticket ga je naar:

  • Pourvu Que La Mastication Ne Soit Pas Longue | Hakim Bah | Zondag 15 oktober | 20:00
  • Double bill: Moving Beyond: Bro! /If Our Ancestors Could Spea | Alioune Diagne & Joris Buizer/SboNdaba Dance Company |Zondag 15 oktober | 21:00