Ludwig Bindervoet / Theater a/d Rijn
MAMA DADA

Ludwig Bindervoet / Theater a/d Rijn
MAMA DADA

Ludwig Bindervoet / Theater a/d Rijn
MAMA DADA

Ludwig Bindervoet / Theater a/d Rijn
MAMA DADA

Een onvoorspelbare onewoman-happening over geniale waanzin, het ware kunstenaarschap en absolute vrijheid.
Een zowel talige als fysieke dada-avond waarin Ludwig Bindervoet de protopunk-dichteres Elsa von Freytag-Loringhoven (1874-1927) naar de bühne brengt. Elsa, beter bekend als ‘de dada-barones’, behoorde tot de ‘New York Dada’ en was in retrospect de allereerste performancekunstenaar. Ze maakte de eerste readymades en schreef provocatieve poëzie, was openlijk biseksueel, streed voor het vrouwelijke orgasme en droeg mannenkleding in het openbaar (en werd daarvoor gearresteerd).
‘Ik ben al jaren geobsedeerd door het dadaïsme. Ik zie een link met de wanhoop van begin 20e eeuw en de catastrofale tijden en gevoelens van onmacht van onze 21e eeuw. Ik denk dat het samenvallen van het verhaal en werk van Elsa, de missie van dada en de zoektocht naar mijn artistieke stem, ervoor zorgt dat deze voorstelling het persoonlijke, het poëtische en het politieke kan verbinden. MAMA DADA is de beginselverklaring van de maker Ludwig Bindervoet.’ - Ludwig
Samen met acteur en theatermaker Elvis de Launay duikt Ludwig in het onnavolgbare leven en werk van Elsa von Freytag-Loringhoven om de muzikaliteit en lijfelijkheid van haar dada-taal te vieren. Helemaal in de geest van Elsa gaat Ludwig de strijd aan met zijn eigen hypocrisie en die van zijn generatie. Hij confronteert zijn kunstenaarschap en privileges met Elsa’s radicale kunst als daad van zelfopoffering. Het verhaal van Elsa schreeuwt om belichaming, live zweet, en oog in oog: performance pur sang. En daar nodigen we je graag voor uit!
credits
Regie, concept & tekst - Ludwig Bindervoet Spel - Elvis de Launay & de hond Soula via Catvertise Dramaturgie - Eylül Fidan Akıncı Kostuums - Carmen Schabracq Licht - Bo van der Ham Productie - Theater a/d Rijn, aangesloten bij De Nieuwe Oost in coproductie met Stichting Ludwig Bindervoet. Deze voorstelling is mede tot stand gekomen met actrice en theatermaker Ellen Goemans
Theatermaker Ludwig Bindervoet (1988) heeft een voorliefde voor taal, vervreemding en het onbekende. Na zijn afstuderen aan de Toneelacademie Maastricht, was Ludwig mede-oprichter en co-artistiek leider van performance collectief URLAND, waarmee hij bejubelde voorstellingen maakte zoals UR, De Internet Trilogie, De Gabber Opera (winnaar Mime en Performance Prijs 2022) en recentelijk De Eindtijd Revue. Hij speelde
de afgelopen jaren in verschillende producties van o.a. Theater Oostpool, Wunderbaum en De Warme Winkel. Ludwig besloot in 2023 zijn vleugels uit te slaan en zich volledig te richten op zijn individuele artistieke ambities. Bij Theater a/d Rijn maakte hij eerder PATROON (Theaterkant, Volkskrant en NRC ★★★★).