Tijdens Het Debuut ontdek je de meest opvallende afstudeervoorstellingen van 2024. Op één avond zie je drie verschillende voorstellingen van dé theatermakers van de toekomst. Als één van de eersten zie je deze pioniers waar je ongetwijfeld nog veel van gaat horen.
Voor Het Debuut 2024 zijn de volgende 3 voorstellingen geselecteerd:
Annabel Koele - MAGNITUDE
Lizzy van Vleuten - V&D agenda’s en andere essentiële levensbehoeften
Lotte Veronica Laurens - MUURVAST
Met Het Debuut geeft Via Rudolphi Producties al meer dan 10 jaar de nieuwe generatie theatermakers een podium. Tijdens afstudeerpresentaties en theaterfestivals in het voorjaar worden de debutanten gescout. Veel van de makers die eerder deelnamen aan Het Debuut groeien uit tot gevestigde namen, zoals: Rundfunk, George Tobal, Performancecollectief URLAND, Caro Derkx, La Isla Bonita, Tarik Moree en Tim Olivier Somer, Myrte Siebinga, Koen ter Braak en Jeroen van Arkel.
EXTRA op dinsdag 1 oktober: nagesprek met de makers.
Wil je weten waar de jonge theatermakers van dromen, wat hun stip aan de horizon is, welke makers hen inspireren en hoe ze tot het concept van hun voorstellingen zijn gekomen blijf dan vooral zitten en vraag ze (niet letterlijk) het hemd van het lijf!
Duur +/- 20 minuten
Onder leiding van een moderator
Credits
idee, concept - Marie-Anne Rudolphi, Maarten van der Cammen artistieke coaching -Peer van den Berg, George Tobal panel - Bodil de la Parra, Floor Nicolaas, Frank Noorland, George Tobal, Just van Bommel, Nicole van Vessum, Peer van den Berg, Sanne Boersma en de producenten van Via Rudolphi Producties. organisatie - Via Rudolphi Producties grafische vormgeving - Perla van Kessel, Roel van de Ven
Annabel Koele - MAGNITUDE
Concept & spel - Annabel Koele Artistiek advies - Fleur van den Berg Lichtontwerp - Marcel Slagter Muziek referentie - 'We Are' door Met dank aan - Academie voor Theater en Dans, Fabián Santarciel de la Quintana, Timon Persoon, Tim van Dongen
Lizzy van Vleuten - V&D agenda’s en andere essentiële levensbehoeften
Concept, tekst, muziek & spel - Lizzy van Vleuten Begeleiding & eindregie - Thomas Spijkerman Met dank aan - Yvette Fijen, Jeroen de Beer, Mechtild van den Hombergh, Daan Put, Beer Crolla en Stijn Schootstra.
Lotte Veronica Laurens - MUURVAST
Concept & tekst - Lotte Veronica Laurens Spel - Lotte Veronica Laurens e.a. Decor - Lotte Veronica Laurens Eindregie - Just van Bommel Met dank aan - Quirine Racké & Helena Muskens, Ine Roeder, Toneelacademie Maastricht
In een lege ruimte ligt een vrouw met een gitaar en laptop. Ze speelt wat. Vanuit vertraging komt zij langzaam in beweging. Met een constant transformerend lichaam en haar gitaar neemt zij ons mee door de ruimte. Vertrekkend vanuit een nieuwe blik op haar positie in het patriarchaat en de betekenis van vrijheid onderzoekt zij haar ware volume. Hoeveel ruimte kan je, als vrouw, innemen?
Laat je meevoeren in een surrealistisch universum waarin de perceptie van het vrouwelijk lichaam, tijd en ruimte vervloeit. MAGNITUDE is een fascinerende muzikale en fysieke solovoorstelling waarin wordt gespeeld met realiteit, beeldvorming en betekenisgeving. Een voorstelling gemaakt vanuit mime en moderne dans.
In deze voorstelling wordt Engels gesproken.
Lizzy van Vleuten - V&D agenda’s en andere essentiële levensbehoeften
Een vrouw achter een bureau, met duizend post-its en een loopstation, neemt je mee in haar uptempo gedachtestroom. Door middel van productiviteitsgadgets en haar verzameling notitieboekjes, probeert zij rust te krijgen. Ondanks haar gierende brein. Of juist dankzij.
“Uiteindelijk zijn we allemaal mensen in paniek. Ik, maar jij ook. Ik ben dan liever een mens in paniek én productief, dan gewoon een mens in paniek."
Dit vrolijk-melancholische muziektheater belichaamt het verlangen naar volwassenheid, die maar niet snel genoeg komt. Een ode aan het doorploeterden, tegen beter weten in. En aan de Stabilo Pointball (want die schrijft het lekkerst van allemaal).
Lotte Veronica Laurens - MUURVAST
Twee vrouwen zitten vast in een muur, alleen hun gezichten en ledematen zijn zichtbaar. Samen proberen ze zich een avond waar alles mis ging te herinneren. De een begint in hoog tempo verhalen op te rakelen, uit angst voor de herinnering. Ze fantaseert er horrorscenario’s bij. Op haar gezicht is de paniek duidelijk af te lezen. Alles om maar niet te hoeven toegeven aan wat er die avond echt gebeurd is. De ander luistert, maar had niet echt dezelfde ervaring. Tot de waarheid pijnlijk duidelijk wordt.
In Muurvast onderzoekt Lotte hoe mensen zich gedragen in een ruimte waarvan ze weten en voelen dat ze er niet thuishoren. De grote paniek die je kan voelen in alledaagse, sociale situaties en wat daar allemaal fout kan gaan. Dat dat dan gebeurt en dat iedereen je dat ook nog kwalijk neemt. Een voorstelling gemaakt met een fascinatie voor het absurdisme van theaterschrijver Samuel Beckett.
"Het concept staat garant voor ongepolijste theaterpareltjes van prille makers die je vaak later in het reguliere circuit weer tegenkomt."
"Het Debuut [..] Een bijzonder, jaarlijks initiatief, dat niet genoeg geprezen kan worden en eigenlijk meer navolging verdient"
Over de makers
Annabel Koele (1996) studeerde aan de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam, de mime opleiding. Daarvoor heeft ze dans gestudeerd aan Codarts. Door het samenbrengen van deze twee disciplines creëert ze fysiek werk dat schakelt tussen lichamelijke sculpturen en dansvoorstellingen, voorstellingen waarin ze tijd en realiteit uitdaagt.
Lizzy van Vleuten (2002) studeerde aan de Academie voor Theater en Dans, op de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie. Lizzy’s werk circuleert altijd rondom de poging te verbinden: met elkaar en met onszelf. Stuntelend en hoopvol. En altijd een beetje absurd. Of existentialistisch.
Lotte Veronica Laurens (2000) studeerde aan de Toneelacademie Maastricht, de performance opleiding. Ze houdt van absurdisme en poogt ‘het emotionele’ communicatief te maken in werk dat het publiek gunt om zelf te blijven associëren en fantaseren. Voor Lotte is het zoeken naar een antwoord, boven het beantwoorden, het mooiste aan theater maken.