Sue-Ann Bel / Theater Rotterdam
Kikker Stelt Voor: Bitemarks on her tongue
![Bitemarks on her tongue](https://www.theaterkikker.nl/cache/bitemarks-on-her-tongue.11759/bitemarks-on-her-tongue-s1920x1080-q80.jpg)
Een schreeuwende zwarte vrouw schreeuwt harder dan de donder, luider dan een vulkaanuitbarsting, dan vuurwerk, dan een hooligan. Want als zij schreeuwt is ze niet de enige. Ze schreeuwt met haar voorouders. Wat als we onze onderdrukte woede de ruimte geven waar het zo naar verlangt?
In Bitemarks on her tongue creëert theatermaker Sue-Ann Bel een ruimte voor haar stemgeluid. Laag voor laag pelt ze haar schreeuw af en onderzoekt ze het verlangen dat eronder zit: een verlangen naar geborgenheid in de harde realiteit van een onvoorspelbare wereld.
Bitemarks on her tongue is een fysieke, beeldende, muzikale reis. Een performance over de geluiden en de stiltes die in onze binnenwereld leven. Sue-Ann geeft toe aan haar eigen vermoeidheid als zwarte vrouw en het vechten tegen onrecht maar put tegelijkertijd ook kracht uit het doen van een stapje terug. Hoe bevrijdend is het om te schreeuwen? Is dat nog steeds zo? Is schreeuwen nodig om de emotionele resetknop in te drukken?
"Ik wil de grond laten shaken, dat je denkt: het zit toch anders dan ik dacht "
Credits
Performance & spel - Sue-Ann Bel Dramaturgie - Yahmani Blackman Regieadvies - Romana Vrede Productie - Productiehuis Theater Rotterdam Met dank aan - Khadija El Kharraz Alami
Sue-Ann Bel (1993, Rotterdam) studeerde aan de MBO Theaterschool en aansluitend op de mimeopleiding in Amsterdam. Tijdens de opleiding maakte ze onder meer de voorstelling Forever Over, die speelde op De Parade en werd geselecteerd voor Het Debuut 2016 van Via Rudolphi. Met haar afstudeerklas richtte ze in 2018 Collectief Het Paradijs op. Daarnaast was ze onder meer te zien bij Schwalbe, Jakop Ahlbom Company en Maas Theater en Dans.
Binnen Productiehuis Theater Rotterdam ontwikkelt ze zich sinds 2021 als zelfstandig maker en werkt ze onder meer aan de portrettenreeks My Black Hair Stories. Ook hernam ze haar afstudeersolo LEB NAA-EUS, waarvoor ze de Top Naeff Prijs won.
Het werk van Sue-Ann Bel gaat altijd over verbinding met elkaar, het is een roep om de ander. In haar werk zoekt ze naar controle, om binnen die controle weer de vrijheid op te zoeken. ‘Theater is voor mij een kwetsbare momentopname in het hier en nu. Vanuit die authenticiteit kan ik mijn vragen en kijk op de wereld delen, in een intieme hart-tot-hartverbinding.’
Kikker Stelt Voor
In de reeks Kikker Stelt Voor stellen we jonge theatermakers aan je voor. Makers die nog niet eerder bij ons te zien waren krijgen in deze reeks een podium. Om de maker beter te leren kennen en begrijpen wordt het programma aangevuld met een informeel nagesprek. Met een drankje in je hand kom je te weten wat de maker drijft, inspireert en hoe de voorstelling tot stand kwam. En natuurlijk is er ruimte voor je eigen brandende vraag.